W dniach 12-14.02.2025 r. w ramach projektu zintegrowanego  LIFE- IP EKOMAŁOPOLSKA

 „ Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii dla województwa małopolskiego”

 zrealizowano 10 lekcji edukacyjnych (12 h lekcyjnych) w 5 szkołach (podstawowych i ponadpodstawowych) tj. w:

  1. Szkole Podstawowej nr 2 im. ks. prof. M. Znamirowskiego w Stryszawie (klasa I, VI);
  2. Zespole Szkół w Zembrzycach (klasa II, VII)
  3. Zespole Szkolno-Przedszkolnym nr 1 w Zawoi Centrum (klasa II, V)
  4. Liceum Ogólnokształcącym nr I im. Marii Skłodowskiej-Curie (klasa II, III)
  5. Zespole Szkół im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej (klasa II, III)

Tematy zrealizowanych lekcji:

  1. Drzewa dla klimatu – wszystko zaczyna się od nasionka czyli historia o drzewach i ich znaczeniu dla klimatu;
  2. Era ziemniaka czyli o alternatywnych źródłach energii;
  3. Debata klimatyczna – zamiany klimatu – omówienie przyczyn  i globalnych skutków zmian klimatycznych – gra Perspektywy klimatyczne;
  4. Oze: Ekologiczna energia – sposobem na ochronę Ziemi.

Łącznie w lekcjach edukacyjnych wzięło udział 293 uczniów.

Spotkania przygotowane przez doradcę ds. klimatu i środowiska Paulinę Tokarz-Mansour, a lekcje zrealizowane przez Panią Edukator z Krakowa – dr inż. Dorotę Haliniak  (Ekovibe).

Zainteresowanie i zaangażowanie uczniów w dyskusję oraz eksperymenty napawają optymizmem na przyszłość.

Dzieci ze szkół podstawowych (klasy I,II) dowiedziały się dlaczego drzewa są tak ważne dla nas, dla środowiska, jak drzewa i inne rośliny wpływają na powietrze, jak drzewa funkcjonują, do czego służą liście, kora i korzenie. Zapoznano dzieci z budową drzewa. Przekazano dlaczego słońce i woda to przyjaciele drzew. Pokazano jak wyglądają nasiona różnych drzew – dzieci oglądały szyszki i nasiona drzew. Pokazano dzieciom jak można określić, ile drzewo ma lat – obserwowano za  pomocą lupy przygotowane drewniane krążki oraz fragmenty kory i gałązek. Dzieci poznały podstawowe gatunki rodzimych drzew, przedstawiono drzewa liściaste zmieniają się wraz z porą roku. Przedstawiono jak nie należy zachowywać się w lesie, co drzewo daje innym np.: ludziom, zwierzętom. Przedstawiono jak ważne są drzewa dla klimatu i dlaczego należy je chronić. Pokazano jak istotne są drzewa dla dobrego życia, jak chłodzą w upalne dni, chronią przed powodzią, a przede wszystkim są płucami Ziemi! W trakcie warsztatów przeprowadzono zabawę w formie zagadek słownych o zwierzętach leśnych  i drzewach.

Dzieci ze szkół podstawowych (klasy V-VII) objęto edukacją w zakresie OZE. Zajęcia miały na celu  podniesienie świadomości o roli odnawialnych źródeł energii w ochronie klimatu i budowaniu zrównoważonego bezpieczeństwa energetycznego. Przedstawiono jakie rozróżniamy odnawialne źródła energii, jakie są plusy i minusy ich wykorzystania oraz jak dużo wytwarzanej w naszym kraju energii pochodzi ze źródeł odnawialnych.  Uczniowie otrzymali instrukcje jak wykonać eksperyment  z ziemniaka i oświetlić pokój przy użyciu ziemniaka, zachęcamy do zrealizowania tego eksperymentu na lekcjach w szkole pod okiem nauczyciela lub w domu.

Młodzież z szkół ponadpodstawowych (klasy II) dowiedziała się dlaczego tak ważne są decyzje na przyszłość jeśli o podejście do wyboru źródła energii.  Dyskutowano na temat OZE, rozmawiano o tym czy energia może być ekologiczna, jakie są rodzaje energii odnawialnej, dlaczego korzystanie z OZE jest znacznie korzystniejsze dla środowiska niż wytwarzanie prądu ze źródeł tradycyjnych/ nieodnawialnych, jakie są sposoby na oszczędzanie energii. Dyskusja była przeplatana demonstracją mini modeli paneli zw. z zasadą działania technik OZE.

Dodatkowo młodzież ze szkół ponadpodstawowych (klasy III) miała możliwość udziały w burzliwej debacie klimatycznej. Lekcje trwały po 2 h, a zaangażowanie młodzieży było tak duże, że nawet nie wychodzili na przerwę. Głównym celem spotkania będzie dyskusja na temat zmian klimatu, z wykorzystaniem gry edukacyjnej Perspektywy Klimatyczne. Jest to fabularna gra edukacyjna o polityce klimatycznej. Gracze mieli okazję wcielić się w postacie dyplomatów, dziennikarzy i aktywistów na fikcyjnym szczycie klimatycznym w 2050 roku, aby zdecydować, które 3 z 10 priorytetów ekologicznych zasługują na duże wsparcie finansowe! Gra skupiała uwagę uczniów na olbrzymi problem zderzenia lokalnych interesów z potrzebami całej planety. Grę poprzedziła krótka prezentacja na temat zmian klimatu. Gratulujemy uczniom Liceum Ogólnokształcącego oraz Zespołu Szkół im. Walerego Goetla w Suchej Beskidzkiej za ta ambitne podejście do tematu i ogromne zaangażowanie!

Dziękujemy Dyrektorom Szkół oraz Nauczycielom za miłe przyjęcie i pomoc w realizacji zajęć. 

Dziękujemy Pani Dorocie Haliniak za tak duże zaangażowanie w realizację lekcji, co pozwoliło nam zaszczepić w uczniach dobre praktyki w zakresie ochrony klimatu!

Lekcje edukacyjne w szkołach sfinansowane ze środków projektu LIFE-IP EKOMAŁOPOLSKA „Wdrażanie Regionalnego Planu Działań dla Klimatu i Energii dla województwa małopolskiego” (LIFE-IP EKOMALOPOLSKA/LIFE19 IPC/PL/000005) dofinansowanego ze środków programu LIFE UE oraz środków Narodowego Funduszu Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. Projekt jest realizowany przez Powiat Suski od 2021 r.